Friday, February 26, 2010

Ceramah Syiah Bersempena Maulidurrasul..

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah semalam berkesempatan untuk ke Dewan Malaysia Abasiyyah untuk mendengar ceramah tentang hakikat syiah. Dr mahmud yang merupakan profesor dalam bidang mantik, memang banyak membuat pembacaan dan kajian tentang syiah. Ceramah beliau sarat, penuh isi, dan menjawab banyak persoalan2 asas yang saya kira bermain di benak fikiran ramai di antara kita..

Saya akan cuba updet isi kandungan ceramah beliau, tapi buat permulaan, nak kongsi jawapan kepada soalan yang saya sendiri tertanya-tanya sejak dulu.

Q : Adakah perjuangan syiah dalam berhadapan dengan israel dan menegakkan hak-hak orang islam merupakan satu perjuangan yang asli (genuine) atau sebaliknya? Jika sebaliknya, perlukah kita mencari dan membongkarkan hakikat perjuangan mereka, untuk kita lebih berhati-hati?

A : Sesiapa yang mengatakan mereka musuh israel merupakan kawan kita, atau saudara kita, kerana musuh kita yang utama adalah israel.. Jadi, musuh kepada musuh kita, sudah tentu kawan kita.. Selagi mana secara zahirnya mereka menunjukkan solidariti dengan perjuangan kita menegakkan ummah dan menjatuhkan kemungkaran di muka bumi, maka kita bersama meraka dan mereka bersama kita.. namun ini tidak bermakna kita tidak mengiktiraf kesalahan2 mereka yang berbentuk aqidi dsb, dan menerima mazhab mereka..

Wallahualam.

Antara yang paling menarik ialah kebolehan beliau mempersembahkan tajuk ini dengan penuh ilmiah dan wasatiyyah yang menyebabkan akhirnya saya sendiri pulang bukan dalam keadaan serabut tak tentu pasal dengan Mazhab Syiah, malah lebih faham pendekatan yang perlu kita ambil untuk menyatukan ummah ini dalam keadaan kita yang berbeza..

Yallah, ke arah kesatuan ummah..!

~Selepas penantian yang lama.. Fatimah Z Rosli

1 comment: